Fashion Rebels bestormen de Textielafvalberg

Zwolse Tieners maken van oude spijkergoed een eigen denim modecollectie. Broeken omtoveren naar jasjes en rokken veranderen in tops. Samen met creatief team geven zij tweedehands kleding een nieuwe look. Modeproject over hoe kleren te behoeden voor de textielafvalberg.

Bij de eerste Fashion Rebels workshop ligt een berg spijkerkleding op de grond. Dat is de aanleiding om te praten over weggooien van kleding. Gemiddeld na zeven keer dragen, komt kleding op de Textielafvalberg. Hoe kunnen wij langer genieten van onze kleren?
Hoe kunnen wij mode anders consumeren? Hoe vervuilend is de mode productie voor het klimaat? Tijdens het maken van mode is er ook tijd om samen hierover te praten.

De Fashion Rebels praten met elkaar over hoe zij anders omgaan met mode. Bij de gesprekjes blijkt dat de tieners en het creatieve team vaak shoppen bij tweedehands modewinkels om unieke items te vinden. De nieuwste modeparels worden in de workshop trots geshowd. Vintage Rebel Serafina, 12 jaar daagt zichzelf uit om één jaar geen nieuwe kleding te kopen. Rebel Loes maakt van meerdere tweedehandskleding een nieuw kledingstuk. Dit doet zij door blouses of jeans te verknippen en opnieuw in model te naaien. Iedere Fashion Rebel heeft een eigen manier om anders om te gaan met mode.

In de workshops leren de tieners naast vermaken van jeans ook technieken om kleding een andere look te geven. Textielchirurgijn Renée van Cootwijk leert hen de BORO techniek, een Japanse hersteltechniek met simpele borduursteken. Om te decoreren leren zij te sjabloneren met textielverf. Ook handig als je slogans wilt schilderen op kleding om een uitspraak te doen of om in
actie te komen. Sinds de start van het modeproject hebben de Fashion Rebels actie gevoerd voor Secondhand September, SDG Action Day ( 17 Sustainable Development Goals van de VN), Warme Truiendag en de Klimaatmars. Nu haken zij aan bij de Week van de Tweedehands Textiel.

Waarom Fashion Rebels?
De mode industrie is een vervuilende industrie. Bij de modeproductie is er weinig respect voor de modemakers in de lage lonen landen. Vooral in Coronatijd hebben deze mensen het extra zwaar doordat zij geen loon ontvangen. De oorzaak is dat modemerken de orders hebben geannuleerd en niet hebben betaald. Door slimme marketing worden consumenten aangemoedigd om veel mode te consumeren. Hierdoor groeit de textiel afvalberg. Goede alternatieven zijn tweedehands mode te shoppen, het lef hebben om een lange relatie aan te gaan met kleding, dwars van alle modetrends te kiezen voor een eigen unieke modestijl en mode te zien als een vorm van zelfexpressie.

Met het modeproject Fashion Rebels wil Map Renes, alias Groenkapje de jonge generatie inspireren om anders om te gaan met mode en hen aanmoedigen bij acties voor een betere wereld. De Fashion Rebels zijn maker, model en rebellen in de mode!

Lees ook blog op Groenkapje site.
https://www.groenkapje.nl/gezocht-fashion-rebels/