Informatie

Om de textielbranche te verenigen,
het belang en het plezier van het hergebruik van textiel te bevorderen, hebben we in 2019 de Week van Tweedehands Textiel geïnitieerd. Tijdens de 6e editie roepen we ondernemers op zich opnieuw aan te sluiten, zodat we samen het bereik en de impact van deze landelijke actie kunnen vergroten.

De textielindustrie is een van de meest vervuilende industrieen in de wereld. Voor de productie van een kilogram katoen is ca 8000 liter water nodig, dat staat gelijk aan 10 jaar drinkwater voor jou. Met wat lepels gifstof en een intercontinentale reis erbij -dus veel CO2- behoeft het geen uitleg dat de textielindustrie allesbehalve milieuvriendelijk is. Daar komt nog bij, de terugloop van kwaliteit van onze textiel.

In de laatste jaren zagen wij de berg van slechte textiel groeien van 20% naar ruim 40%. Dat komt door de opkomst van steeds meer goedkope kleding, meer wisseling van collecties gedurende seizoenen en nu de groei van de economie. Op gebied van recycling doen de grote ketens nog weinig. Ongeveer 5% van de kleding die wordt verkocht bestaat uit een klein percentage gerecyclede textiel.

#WVTT

Daarom riepen wij 2019 de Week van Tweedehands Textiel in het leven. Om de branche te verenigen, onze gezamenlijke boodschap en impact te vergroten én om aan de consument te laten zien hoe leuk tweedehands kleding en textiel kan zijn. Maar het initiatief is niet van ons, want de aarde is ook niet van ons. Dit thema gaat ons allemaal aan!

Het thema van 2024 is "Denk Lokaal" 
Dit jaar wordt het een week waarin we aandacht geven aan het thema denk lokaal. Dit is het perfecte thema om jouw bedrijf of initiatief in het zonnetje te laten zetten. Daarnaast geven we we tips om duurzaam om te gaan met je kleding en kunnen we actief naar deelnemers verwijzen. Kleding kan tegenwoordig op vele plekken gerepareerd, upcycled, gedoneerd en gerecycled worden. Samen kunnen we Nederland hier bewust van maken en inspireren om bewuster om te gaan met hun kleding. 

En hoe zit dat met?

Veelgestelde vragen

  • Meedoen is simpel en kan in drie stappen. Je meld je aan,download de toolkit en verzint een actie die bij jouw merk past. Stap drie is het bereik kanon. Door ons te taggen en #WVTT #WVTT24 te gebruiken vergroot je het bereik van je uitingen.

  • Je bent als merk hellemaal vrij om zelf een actie te verzinnen die binnen het thema past

  • We kunnen geen aantallen garanderen maar eerdere acties hebben laten zien dat het bereik van social kanalen exponentieel kan stijgen.

Denk Lokaal

Menu

Social

Let’s stay connected

Reach out about a project, collaboration or just to say hello!